Aenne Burda

pół roku temu

Moda była jej życiem - bez niej nie byłoby dzisiejszej Burdy!


Aenne Burda miała swoją wizję mody. Realizując ją, została wydawcą i stała się wzorem dla wielu kobiet. Stworzone przez nią czasopismo „burda” okazało się pomysłem stulecia i szybko zdobyło rzesze czytelników na całym świecie. 

W 1949 roku Aenne Burda miała 40 lat, trójkę dzieci i mieszkała ze swoim mężem Franzem Burda, właścicielem dobrze prosperującej drukarni w Offenburgu, na skraju Schwarzwaldu. To właśnie wtedy dowiedziała się o romansie męża - do sprawy podeszła w sposób chłodny i bezemocjonalny - zamiast płaczu czy próby wyjaśnień, postanowiła negocjować. Jako zadośćuczynienie otrzymała małe, zadłużone wydawnictwo, z którego stworzyła wielki koncern mody! To właśnie tam, mogła rozwinąć swoje skrzydła i pokazać, na co naprawdę ją stać. Powstał żurnal, który odniósł sukces na całym świecie i zmienił podejście kobiet do mody. 1 października 1949 roku wydała po raz pierwszy czasopismo „Favorit”, które od stycznia 1950 roku nosiło nazwę „Burda Moden”.  

KOBIETA Z AMBICJAMI

Aenne Burda wszystko osiągnęła sama. Silną wolę, upór i odwagę wyniosła z dzieciństwa. Pochodziła z biednej, żyjącej w skromnych warunkach rodziny, jej ojciec pracował jako palacz w parowozie. Aenne, która wtedy nosiła imiona Anna Magdalena, miała dość ciągłego oszczędzania. „Była we mnie wola parcia w górę, chciałam coś osiągnąć i byłam gotowa na wszystko”.  W 1949 roku została wydawcą, chociaż nigdy wcześniej nie pracowała jako dziennikarka - zdała się na swoje wyczucie stylu, intuicję oraz zmysł do interesów. Poza tym, pomysł magazynu z gotowymi wykrojami do uszycia okazał się strzałem w dziesiątkę! W Niemczech brakowało wielu produktów, a kraj podnosił się z powojennego kryzysu. Dzięki burdzie Niemki za niewielkie pieniądze mogły uszyć piękne i modne kreacjeKażdy model zawierał precyzyjne wykroje, które nawet mało wprawnej w szyciu kobiecie dawały szansę na krawiecki sukces. Prosty pomysł zrealizowany z wielkim rozmachem, burda moden, dzięki ciężkiej pracy oraz całościowej wizji Aenny Burdy, po kilku latach osiągnął nakład pół miliona egzemplarzy, a malutka redakcja pracującą w gospodzie, zamieniła się w prawdziwy koncern modowy! 

Z ODROBINĄ PRÓŻNOŚCI 

Aenne Burda rozbrajająco szczerze mówiła o sobie: „Chciałam być piękna, a właściwie najpiękniejsza. Dlatego starałam się mieć najpiękniejsze sukienki. Specjalnie w tym celu jeździłam do Paryża. Zawsze byłam próżna”. 

W czasach powojennych w Niemczech istniało ogromne zapotrzebowanie na piękne rzeczy. Dla większości jednak modowe przeboje z Paryża, „New LookChristiana Diora z jego obszernymi spódnicami i talią osy były zbyt wymyślne, a poza tym nieosiągalne. Wykroje istniały oczywiście wcześniej, ale używali ich profesjonalni krawcy. Dopiero Aenne Burda sprawiła, że stały się one dostępne dla wszystkich. Nareszcie każda kobieta miała możliwość samodzielnego uszycia supermodnej bluzki, sukienki, spodni czy płaszcza, na dodatek na swoją miarę. Nawet kobiety na najgłębszej prowincji mogły w końcu ubierać się tak elegancko i z klasą, jak mieszkanki wielkich miast. „Burda moden dostarczała inspiracji na każdą okazję, czytelniczki mogły w niej znaleźć wszystko: wyrafinowane bluzki, wąskie spódnice z nakładanymi kieszeniami do biura, fartuszki do prac domowych, wygodne stroje na popołudniowy spacer czy eleganckie suknie na bal. Dla dzieci, panie mogły uszyć śpioszki i urocze ubranka, a ukochanemu mężowi sprawić radość nowym garniturem. Wszystkie modele cieszyły się ogromną popularnością. Dwa lata po wydaniu pierwszego numeru „burda moden rozpoczęto produkcję pojedynczych wykrojów. Od 1953 roku, zaczęły się co pół roku ukazywać zeszyty specjalne o modzie, które potem nosiły tytuł „burda international

NIEMIECKA KRÓLOWA MODY

Aenne Burda i jej współpracownicy pracowali z wielkim zapałem nad swoim czasopismem. W 1954 roku „burda Moden ukazała się w 50 krajach! Redakcja otrzymywała listy z całego świata, od Islandii po Boliwię, Maroko i Finlandię. W 1968 roku magazyn osiągnął nakład 1,5 miliona egzemplarzy i zyskał miano największego europejskiego czasopisma o modzie. W 1973 miał już ponad dwa miliony czytelniczek! Aenne Burda podróżowała po całym świecie, nawiązując kontakty z biznesmenami, artystami i politykami. Najwięksi, światowi projektanci mody okazywali jej swój szacunek, wysyłając do Offenburga ekskluzywne i unikatowe kreacje z najnowszych kolekcji. Aenne oczarowywała wszystkich swoim wdziękiem, osobistym urokiem oraz bezpośrednim stylem bycia. W 1987 roku, zachwycającym pokazem swojej najnowszej kolekcji świętowała w Moskwie z Pierwszą Damą Związku Radzieckiego, Raisą Gorbaczow, ukazanie się w Rosji pierwszego, zachodniego czasopisma. Zdjęcia z tego wydarzenia obiegły cały świat! „Miło wspominam nasze spotkania i rozmowy, w których pojawiała się idea wydania burdy w języku rosyjskim. W tamtym czasie był to niezwykły i bardzo odważny pomysłnapisała Raisa Gorbaczow w liście do Aenne z okazji jej dziewięćdziesiątych urodzin. Rosyjskie wydanie burdy szybko zyskało ogromną popularność oraz wierną rzeszę czytelniczek. 

LEGENDA

Aenne Burda nigdy nie przeszła na emeryturę, pracowała do końca, osiągając dużo więcej niż planowała. Zmarła 3 listopada 2005 roku w wieku 96 lat. Jej śmierć nie oznaczała jednak końca jej życiowego dzieła. Wydawnictwo przejął jej najmłodszy syn Hubert Burda, a magazyn „burdanieprzerwanie ukazuje się do dzisiaj, spełniając ponadczasowe marzenie Aenny o byciu piękną w swoim własnym stylu! Z roku na rok do grona czytelniczek magazynu dołączają nowe kobiety, które chcą nosić niepowtarzalne stroje szyte na miarę. Możliwość wykazania się własną kreatywnością, umiejętność kształtowania własnego ubioru, dobierania dodatków, nadania mu oryginalnego charakteru stała się nowym luksusem o ekologicznym wymiarze. 

Komentarze
11

 

Stylizacja tygodnia



Ostatnio na forum


Odbierz prezent

Zapisz się do naszego newslettera i odbierz darmowy wykrój!